پاپ: داشتن حیوان خانگی به جای فرزند، ما را از انسانیت دور می‌کند

تازه‌ترین سخنان پاپ خشم صاحبان حیوانات خانگی را برانگیخته است

 تاکنون عکس‌هایی از پاپ فرانسیس در حال نوازش سگ‌ها منتشر شده است-OSSERVATORE ROMANO / AFP

پاپ فرانسیس افرادی را که به جای فرزندآوری، داشتن حیوانات خانگی را انتخاب می‌کنند، «خودخواه» نامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز، چهارشنبه پنجم ژانویه (۱۵ دی)، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سخنرانی‌اش در واتیکان در مورد اهمیت نقش پدر و مادر، ابراز تاسف کرد که در میان برخی زوج‌ها حیوانات خانگی جای فرزندان را گرفته‌اند.

پاپ با بیان این که «شاهد خودخواهی خاصی در برخی افراد هستیم»، گفت: «دیده می‌شود که بعضی از زوج‌ها نمی‌خواهند بچه‌دار شوند یا تنها یک فرزند دارند، اما سگ و گربه‌هایی دارند که جای بچه‌ها را برایشان پر کرده‌اند. ممکن است به این حرف بخندید، اما واقعیت است.»

 رهبر بیش از یک میلیارد کاتولیک، همچنین افزود: «انکار نقش‌های پدری و مادری و جایگزین کردن حیوان به جای فرزند، انسانیت را از ما می‌گیرد. تمدن بدون انسانیت از بین می‌رود و کاهش فرزندآوری آسیب‌های زیادی برای کشورها به همراه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تاکنون عکس‌هایی از پاپ فرانسیس در حال نوازش سگ‌ها منتشر شده است، و او همچنین در طول مراسم مذهبی سال ۲۰۱۴ اجازه داد که یک بره روی شانه‌هایش قرار گیرد. با این حال، برخلاف پاپ پیشین، بندیکت شانزدهم، که عاشق گربه بود، از داشتن حیوان خانگی در اقامتگاه خود در واتیکان اجتناب کرده است.

پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۴ در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی با بیان این که روابط عاطفی با حیوانات خانگی آسان‌تر از روابط پیچیده بین والدین و فرزندان است، اعلام کرده بود که به عقیده او داشتن حیوانات خانگی به جای فرزندآوری یکی از پدیده‌های مخرب فرهنگی است.

پس از گذشت چند سال، اکنون هم دوباره بر همان موضع قبلی تاکید کرد و از زوج‌هایی که به دلایل بیولوژیکی قادر به بچه‌دار شدن نیستند، دعوت کرد به فرزندخواندگی فکر کنند.

پاپ که در گذشته نسبت به کاهش نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه‌یافته ابراز نگرانی کرده بود، از زوج‌های جوان خواست که از فرزندآوری نترسند و گفت: «بچه‌دار شدن همیشه گونه‌ای خطرکردن است، اما بچه‌دار نشدن و انکار نقش‌های مهم مادری و پدری خطر بیشتری دارد.»

رهبر واتیکان اوایل سال جاری نیز از جامعه مدرن انتقاد کرد که در آن شغل و کسب درآمد برای خیلی‌ها مهم‌تر از تشکیل خانواده شده است و چنین ذهنیتی را نوعی بیماری برای جامعه نام داد.

بیشتر از جهان